Specifieke vragen / oplossing van een bewoner

1. Mis een oplossing voor mensen die in kader van duurzaamheid, autodelen. Dus auto niet op naam, wel delen en parkeren.

ANTWOORD: Parkeerverordening 2022 afdeling 1 Inleiding artikel 1.c., 1.bb, (Standplaats: de parkeerplaats waar een motorvoertuig bestemd voor autodate geparkeerd wordt;),

artikel 11:

Parkeervergunningen autodate

Bedrijven welke eigenaar en/of houder zijn van een motorvoertuig bestemd voor autodate, waarvan de standplaats is gelegen in een vergunning-gebied, hebben recht op één parkeervergunning autodate per vergunning-gebied indien de beschikbare parkeerruimte dit naar het oordeel van het college toelaat.

VRAAG: kan hiervoor een vergunning aangevraagd worden OF moet met de app 2Park deze aangemeld worden als bezoeker?


2. Oplossing voor mensen die LAT Relatie hebben. Niet ingeschreven op adres en geen geregistreerd partnerschap.

ZIE: Parkeerverordening 2022 afdeling 2 artikel 5.4

  • 4.Een Tweede, Derde of Vierde parkeervergunning bewoners wordt afgegeven per kenteken van elk motorvoertuig waarvan de aanvrager op het adres eigenaar of houder is. Meer parkeervergunningen kunnen, ongeacht het aantal motorvoertuigen, niet worden verstrekt.
  • ANTWOORD: deze vraag zal meegenomen moeten worden door de Klankbordgroep.


3. Vergunning geldig voor fase 1 EN 2 gebied?

ANTWOORD: deze vraag zal meegenomen moeten worden door de Klankbordgroep.

 

4. Geven de metingen de realiteit weer? Een meting van de parkeerdruk is uitgevoerd in november 2021, in de periode van zelfs een avond lock down, waardoor heel veel bewoners thuiswerkten)

ANTWOORD: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-481335.html Artikel 1.a. De genoemde 90% wordt in beeld gebracht middels metingen aan de hand van meerdere piekmomenten en dient aanwezig te zijn in een meerderheid van de individuele straten. (Denktank: alleen dan???)

ANTWOORD: deze vraag zal meegenomen moeten worden door de Klankbordgroep.

 

5. Ik ben voorstander van een blauwe zone, maar vraag me wel af of voor gebruikers van het tennispark het gebruik van een parkeerschijf werkbaar is. Hun verblijf aldaar duurt in het algemeen langer dan 2 uur (zeker op competitiedagen).

ANTWOORD: de gemeente werkt aan een oplossing net als bij andere sportparken zoals bij de Heerbaan speelt daar hetzelfde probleem.

 

6. Er hebben zich meer mensen opgegeven voor de klankbordgroep dan door de gemeente is toegestaan. De gemeente gaat nu zelf een selectie maken. Voor de transparantie zou het goed zijn dat de selectie criteria VOORAF duidelijk zijn.

ANTWOORD: vanuit de gemeente is aangegeven, dat er een mix van profielen gekozen wordt. Bijv. Ondernemers Gr.H.III plein en anderen uit de wijk, mensen die veel overlast ervaren en mensen die geen problemen ervaren. mensen uit het Noordelijk-, overgangs- en Zuidelijk-deel. Welke criteria er verder gehanteerd worden is niet duidelijk.

 

7. Wie notuleert en is verantwoordelijk voor de gezamenlijke review en daarna de verspreiding? Is dat de gemeente, de projectleider parkeren, de wijkraad, een bewonersgroep, de Denktank-Boeimeer-Oost?

 

8. Worden de namen van de Klankbordgroep bekend gemaakt en wanneer? Daarmee kan de Denktank hen van info voorzien naast hetgeen al op de site staat.

 

De vragen 9 t/m 27 zijn aan de gemeente gesteld. Zie daarbij ook hun antwoorden.

 

9. Gemeentelijk Parkeerbeleid 2023
Er zijn tijdens Corona in 2021 metingen gedaan met de bevindingen: hoge parkeerdruk door auto’s
die niet uit de wijk komen.
a. VRAAG: welke straten betreft dit dan? Zeer aannemelijk: Michiel de Ruyterstraat,
Van Brakelstraat, Witte de Withweg, Piet Heynlaan, Banckertweg, Gr.Hendrik III Laan.
Deze geven niet de werkelijke, huidige situatie weer in de aangrenzende straten
waarvoor waarschijnlijk ook vergunningen gaan gelden.
Antwoord: Dit geldt inderdaad voornamelijk voor de bovenste helft van Boeimeer. We
gaan daarom in gesprek met een klankbordgroep van de wijk om aan te horen wat de
wensen zijn voor wat betreft het daadwerkelijke gereguleerde gebied. Dus waar de wijk
zelf graag ziet dat de grens komt tussen betaald en vrij parkeren. De klankbordgroep
geeft dit als advies aan het college van burgemeester en wethouders. Het college besluit
uiteindelijk over de definitieve invulling. Bij het definitieve besluit wordt ook rekening
gehouden met de herkenbaarheid voor weggebruikers en of parkeeroverlast niet te snel
verschuift. 

b. VRAAG: is dat rapport inzichtelijk?
Antwoord: Bijgevoegd sturen we het collegevoorstel mee. Hierin staan de argumenten
waarop het college het besluit heeft genomen. (Zie bij Gemeente Informatie)

 

10. VRAAG: Is het niet verstandiger het probleem elders op te lossen i.p.v.steeds door te schuiven? Een
oplossing die ik in andere steden of landen zie, is borden plaatsen met de tekst: “alleen
vergunninghouders" OF “alleen bestemmingsverkeer”. Dat werkt afschrikwekkend EN verleen
daarnaast vergunningen voor bewoners en hun bezoekers. Dat kan zonder betaald parkeren in te
voeren. Daarmee dwing je anderen uit te wijken naar reguliere betaalde parkeerplaatsen/-
voorzieningen.
Antwoord: Het betaald parkeren (met vergunningen voor bewoners/bedrijven) is een fiscaal
parkeerregime wat in veel vergelijkbare steden in Nederland het parkeerbeleid is. Het voordeel van
dit systeem is dat er ook met regelmaat kan worden gehandhaafd. Bij enkel vergunninghouders
parkeren of het plaatsen van tekstborden, is het handhaven arbeidsintensiever of kostbaarder. Dit is
daardoor ook makkelijker te omzeilen of te misbruiken door vreemdparkeerders, wat geen duurzame
oplossing biedt, zeker voor de gebieden die al meerdere jaren overlast ervaren.

 

11. VRAAG: Welke oplossingen worden bedacht of veranderen voor:
• De straten rondom de scholen (het is voor ouders niet altijd even kinderen
wegbrengen of ophalen maar ook de leerkracht moeten spreken, ouderavond/middag).
Leerkrachten moeten ook kunnen parkeren.
• De P-plaatsen bij het tennispark / Winford school (Cimburgalaan 130) waar sporters
tijdens competities en toernooien van buiten de stad komen en een hele dag of dagdelen
zullen moeten parkeren net als leerkrachten en tennistrainers.
• Gr.Hendrik III plein met winkels
Antwoord: Dit zijn voorbeelden van lokale situaties die we graag met de klankbordgroep gaan
bespreken. Voor dergelijke situaties en functies in de wijk bespreken we dan wat mogelijk is binnen
het geldende beleid.

 

12. VRAAG: is een “Eigen” parkeerplaats mogelijk voor Ouderen (dus anders dan een
gehandicaptenplaats)? Veel ouderen hebben een probleem omdat die sowieso moeilijk ter been zijn
en/of bij hagel, regen, sneeuw mogelijk niet voor de eigen deur kunnen parkeren. Het gebruik van
een P-automaat die wellicht wat verder staat of een telefoon-app is voor velen van hen een grote
beperking.
Antwoord: Er is zo min mogelijk onderscheid tussen verschillende doelgroepen. Parkeerplaatsen in
de openbare ruimte kunnen daarom ook niet worden gereserveerd voor bijvoorbeeld ouderen. We
zien ook in andere wijken (en elders in Nederland is dit niet anders), dat bezoekers de mobiele
parkeerapps steeds beter weten te vinden. Hierdoor is de loopafstand naar een parkeerautomaat
wat groter dan bijvoorbeeld 10 of 20 jaar geleden. Ook ouderen kunnen hier steeds beter mee
overweg. Omdat deze digitale middelen hun ook voor andere doelen in het dagelijkse leven helpt.
Ook kan men familie/vrienden of de gemeente raadplegen voor uitleg van het gebruik van een
dergelijke app of het gebruik van de bezoekersregeling (zie vraag 4 voor de definitie).

 

13. . Parkeerautomaat:
a. VRAAG: is het de eerste 15 minuten gratis zoals in diverse straten in de Zandberg voor
bijv.laden/lossen, in-/uitstappen van passagiers (bijv. mijn schoonmoeder is 94 en heeft
begeleiding nodig dat wel even duurt).
Antwoord: Dit geldt bij inloopstraten van en naar het centrum. In Boeimeer zal dit in de
woonbuurten niet van toepassing zijn. Met de klankbordgroep (bewoners, ondernemers en
overige belanghebbenden) zal bijvoorbeeld wel het Graaf Hendrik III Plein ter sprake komen
over de mogelijkheden om ook bezoekers een reële regeling te bieden. Daarbij wordt zoveel
als mogelijk een regime gehanteerd die stadsbreed bij wijkwinkelcentra wordt toegepast.


b. VRAAG: Hoe worden deze 15 minuten gemeten en vastgesteld?
Antwoord: Iedere parkeerder dient zijn/haar kenteken aan te melden. Dit kan via een
mobiele parkeerapp of bij de parkeerautomaat. Na de registratie van het kenteken is het
eerste kwartier gratis.


c. VRAAG: Moet men dan zonder vergunning eerst naar de P-automaat om kenbaar te maken
dat men er staat en weer afmelden? Kan daar gekozen worden voor 15 minuten parkeren?
Antwoord: Het aan- en afmelden van het kenteken kan per minuut. Bij de parkeerautomaat
wordt een inschatting van de parkeertijd vooraf gemaakt; voor deze tijd wordt het kenteken
aangemeld en betaald. Bij een parkeerapp meld je het kenteken aan en meld je deze af op
het moment dat je weer gaat vertrekken. In beide situaties kan gekozen worden voor 15
minuten parkeertijd.


d. VRAAG: Waar komt dan zo’n onooglijk ding te staan?
Antwoord: Dit wordt in samenspraak met leden van de klankbordgroep bepaald. Een reële
inschatting is één parkeerautomaat nabij het Graaf Hendrik III Plein en één of twee
parkeerautomaten verderop in de wijk, afhankelijk van tot hoever het betaald parkeergebied
daadwerkelijk zal worden.

 

14. Tijdspanne Betaald parkeren:
VRAAG: Wat wordt ingevoerd? Kan dat tussen bijv. 8:00 en 17:00 uur (kinderen naar school brengen en
ophalen valt binnen dit tijdsbestek, van koopavonden hebben wij geen last vanwege meerdere
winkelsluitingen en teruglopend winkelbezoek, bewoners die overdag werken keren om 17:00 uur
terug van hun werk, de meesten die voor hun werk geparkeerd hebben zullen over het algemeen
vanaf 17:00 uur vertrekken. Winkelbedienden zullen pas na 18:00 uur vertrekken maar zullen er ook
niet voor kiezen om voor hele dagen betaald te parkeren.
Antwoord: Er wordt zoveel als mogelijk een regime gehanteerd dat past bij naastgelegen
wijken met betaald parkeren, zodat het herkenbaar is voor weggebruikers. De
klankbordgroep kan ook anders adviseren vanuit de functies in Boeimeer zelf. Hier wordt de
komende tijd verder invulling aan gegeven, wat uiteindelijk leidt tot een besluit van het
college.

 

15. De Parkeerverordening 2022 meldt: art.1.f.

Bezoekersregeling: “aangewezen vergunninggebied, waarmee het bezoek op een specifiek door het college aangewezen locatie kan parkeren”. Bezoek kan met de bezoekersregeling voor € 0,25 per uur parkeren.


a. VRAAG: in hoeverre hebben bewoners over deze locatie (vergunninggebied) inspraak?
Antwoord: Er is geen sprake van voorafgaande inspraak. De verdere uitwerking vindt in dit
verband namelijk plaats in het Aanwijzingsbesluit Parkeren 2022. In artikel 4 van dit, door het
College genomen, Besluit staan de straten en weggedeelten vermeld waarvan de bewoners
een bezoekersregeling straat kunnen verkrijgen in de bijbehorende vergunning-gebieden;
deze zijn genoemd in artikel 1.1 van het Besluit. Rechthebbenden op een bezoekersregeling
straat kunnen hun bezoek in het gehele bijbehorende vergunning-gebied laten parkeren
(zoals door u vermeld tegen € 0,25 per uur).  

 

b. VRAAG: waarom is de bezoekersregeling nu nog niet openbaar gemaakt aan de
bewoners van Boeimeer-Oost?
Antwoord: De bezoekersregeling maakt deel uit van het systeem van gereguleerd parkeren.
In het onderhavige gebied (Boeimeer ten oosten van de Graaf Hendrik III Laan, tussen de
Julianalaan en de Graaf Engelbertlaan) moet het gereguleerd parkeren nog ingevoerd
worden. Pas op het moment dat dit gebeurt (door aanpassing van het Aanwijzingsbesluit
parkeren), zal de bezoekersregeling aan de orde komen. Zoals bekend zal o.a. eerst het
traject van de Klankbordgroep worden doorlopen voordat het gereguleerd parkeren
daadwerkelijk wordt ingevoerd.

 

16. De Parkeerverordening 2022 meldt: art.1.m. Houderschapsverklaring voor bestuurders van
auto’s op naam van lease maatschappij respectievelijk de werkgever.
a. VRAAG: maar hoe staat dat met partners/echtgenoten of kinderen die in de auto van de
ouders rijden?
b. VRAAG: Hoeven die bij evt.controle geen houderschapsverklaring te overleggen?
c. VRAAG: Hoe gaat Handhaving hiermee om?
Antwoord: De houderschapsverklaring is een bewijsstuk dat van belang is bij de beoordeling of een
aanvrager een parkeervergunning kan ontvangen. Als de aanvrager het kenteken van de auto
namelijk niet op zijn of haar naam heeft staan in het kentekenregister, kan eventueel toch een
parkeervergunning worden verstrekt als de aanvrager een houderschapsverklaring van de werkgever
kan overleggen. Het gaat hier dus om een uitzondering voor de “auto van de zaak”.
Wanneer een ouder een privéauto op naam heeft staan maar aangeeft dat zoon of dochter de auto
gebruikt, is geen uitzondering mogelijk: aan de zoon/dochter wordt dan geen parkeervergunning
toegekend.
Een parkeervergunning is alleen geldig in het gebied waarvoor hij is afgegeven en voor het kenteken
van de vergunninghouder. Handhaving controleert of er een parkeervergunning aan een kenteken is
gekoppeld en of met de vergunning in het juiste gebied is geparkeerd.

 

17. De Parkeerverordening 2022 meldt: art.1.s. Parkeren …….anders dan het onmiddellijk in- of
uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van goederen.
a. VRAAG: Hoe wordt gehandeld als mijn bezoek (zwager bijv.) langere tijd nodig heeft
voor het in-/uitstappen van zijn moeder van 94 jaar?
Antwoord: De tijd die gemoeid is met het in- of uitstappen valt per definitie buiten het
begrip “parkeren”. Ook als deze handelingen relatief veel tijd kosten, zal dit niet als parkeren
worden aangemerkt. Iedereen krijgt dus de tijd die nodig is om op een verantwoorde manier
in of uit te stappen.
b. VRAAG: Moet je dan naar een P-automaat om voor een on-/bepaalde tijd te betalen
als deze bezoeker geen P-vergunning heeft?
Antwoord: Zie bovenstaand antwoord: voor (onmiddellijk) in- en uitstappen of laden en
lossen is geen parkeergeld nodig omdat dit buiten het begrip “parkeren” valt. Overigens kent
de gemeente de bezoekersregeling: hiermee kunnen bezoekers van bewoners in de
binnenstad en wijken waar betaald parkeren geldt, tegen een laag tarief parkeren. Via
telefoon, tablet of computer kan het bezoek worden aangemeld.

 

18. De Parkeerverordening 2022 meldt: art.1.v. Tijdelijke P-vergunning.
a. VRAAG: Moet ik voor een leverancier / aannemer - bij verbouwing bijv. – een
tijdelijke vergunning aanvragen?
b. VRAAG: Wat kost dat?
c. VRAAG: Als de leverancier niet op de aangegeven datum/tijd komt, hoe lang is die
vergunning dan geldig?
d. VRAAG: Hoe lang tevoren moet die tijdelijke vergunning aangevraagd worden?
Artikel 8 vermeldt: Tijdelijke vergunningen voor max.3 maanden? Dat is vaak tekort
voor verbouwingen!
Antwoord: Een tijdelijke vergunning is bedoeld voor bewoners of bedrijven die tijdelijke activiteiten
moeten uitoefenen in een door het college aangewezen vergunning-gebied.
Een aannemer kan ook zelf een tijdelijke vergunning aanvragen wanneer ten behoeve van een
bewoner werkzaamheden worden verricht: dit werkt in de praktijk vaak het makkelijkste. De
tijdelijke vergunning wordt toegekend voor één week of één maand (met een maximum van drie
maanden). Mocht er onverwacht iets misgaan met de planning van de werkzaamheden, dan kan
contact worden opgenomen met de gemeente.
Hieronder vindt u een overzicht van de prijzen (uw wijk valt onder de Singelzone):
Soort vergunning                                                            Parkeer-gebied   Bedrag per week   Bedrag per maand
Tijdelijke parkeervergunning maandag t/m vrijdag  Singelzone           x                               € 29,40
Tijdelijke parkeervergunning maandag t/m zondag  Singelzone          € 14,90                     € 58,95
Tijdelijke parkeervergunning maandag t/m vrijdag   Centrumzone     x                               € 58,95
Tijdelijke parkeervergunning maandag t/m zondag  Centrumzone      € 36,80                   € 110,60


De gemeenteraad heeft in dit verband een keuze gemaakt m.b.t. wat nog als “tijdelijk” kan worden
aangemerkt: de raad heeft in dit verband een grens gelegd bij maximaal drie maanden. Bij (zeer)
uitzonderlijke situaties kan eventueel maatwerk worden toegepast. Dit zal worden beoordeeld door
medewerkers van de gemeente.

 

19. Artikel 2 Verlening vergunning.
Binnen 6 weken nadat een aanvraag voor een vergunning is ontvangen, dient de gemeente
hierop een beslissing te nemen
VRAAG: geldt dit ook voor tijdelijke vergunningen, die vaak snel verkregen moeten worden
voor leveranciers e.d.?
Antwoord: De genoemde zes weken is een uiterlijke termijn. In veel gevallen wordt ruim vóór het
aflopen van deze termijn door de gemeente een vergunning verstrekt.

 

20. Artikel 3.1: belanghebbendenplaats
Het college kan gebieden aanwijzen die bestemd zijn voor het parkeren door
vergunninghouders op zowel belanghebbendenplaatsen als parkeerapparatuurplaatsen
VRAAG: Kan een belanghebbendenplaats een P-plek zijn voor de eigen deur met kenteken
aanduiding?
Antwoord: Het systeem m.b.t. de parkeervergunning Bewoners houdt in dat met een
toegekende vergunning in het gehele bijbehorende vergunning-gebied geparkeerd mag
worden, dus ook voor de eigen deur. Let wel: dit betekent niet dat er sprake is van een
plaatsgarantie om voor de deur te kunnen parkeren. Een uitzondering hierop vormt
eventueel de gehandicapten-parkeerplaats, toekenning van een dergelijke plaats/vergunning
is echter gebonden aan strenge landelijke regelgeving.

 

21. Artikel 4.1 Het college kan per (BAG-)adres maximaal één Eerste parkeervergunning
bewoners verlenen.
VRAAG: Waarom “kan” en niet “zal” als voldaan wordt aan de artikelen 4.1.a-4.1.d?
Antwoord: Het woord “kan” ziet op een bevoegdheid van het college. Daarnaast geldt dat,
ook al is voldaan aan de eisen van artikelen 4.1.a 4.1.d, het college de vergunning niet
verleent als de beschikbare parkeerruimte dat naar het oordeel van het college niet toelaat
(artikel 4 lid 2).

 

22. Artikel 5.2: Een Tweede, Derde of Vierde parkeervergunning bewoners wordt alleen afgegeven
indien de beschikbare parkeerruimte dit naar het oordeel van het college toelaat.
VRAAG: Overdag is NU over het algemeen voldoende ruimte aanwezig dus zeker als er met
P-vergunningen/betaald parkeren gewerkt wordt!!!)
Antwoord: De Parkeerverordening kent in beginsel de limiet van 120% van het aantal
beschikbare parkeerplaatsen. Uitgangspunt is in dit verband namelijk dat de
vergunninghouder er op moet kunnen vertrouwen dat hij zijn auto doorgaans kwijt kan in het
betreffende gebied. Wanneer het maximum aantal uit te geven parkeervergunningen is
bereikt, kan het college de parkeervergunning weigeren en de betreffende persoon of het
betreffende bedrijf op een wachtlijst plaatsen. Hierbij speelt dat parkeerregulering wordt
ingevoerd per gebied en niet per straat.

 

23. Artikel 13.1 Bezoekersregelingstraat
VRAAG: Wat is een bezoekersregeling straat? EN waar zou die komen
Antwoord: De bezoekersregeling straat is de bezoekersregeling die al is besproken in het
antwoord op vraag a en i: in het Aanwijzingsbesluit parkeren bedoelde bewoners kunnen
met een bezoekersregeling straat hun bezoek in het gehele bijbehorende vergunning-gebied
laten parkeren tegen een sterk gereduceerd tarief.

 

24. Handhaving
VRAAG: Hoe treedt Handhaving op? Sympathiek regulerend in de zin van een boodschap
onder de ruitenwisser OF direct en altijd boetes uitdelend? Dit wordt niet gewenst na heel veel jaar
zonder problemen te hebben geparkeerd, gewoond en met plezier geleefd in de wijk.
Antwoord: Bij ingang van regulering vindt doorgaans een coulance tijd plaats. Men
ontvangt dan geen naheffing of boete per post, maar een waarschuwing met
toelichting. Dit is vaak de eerste 2 weken na invoering gereguleerd parkeren.

 

25. Elektrisch parkeren
a. VRAAG: Mogen huishoudens die een elektrische auto en ander motorvoertuigen hebben,
ongestoord de elektrische auto zonder P-vergunning bij de laadpalen zetten? Bij bijna
volledige ontlading moeten die immers 6-8 uur (bijna een hele dag overdag) laden.
Antwoord: Ook elektrische voertuigen moeten in gereguleerd parkeergebied een geldig
parkeerrecht hebben, dus een parkeervergunning of aanmelding van het kenteken via een
app of bij een parkeerautomaat. Dit geldt ook als het voertuig aan de laadpaal staat
gekoppeld.
b. VRAAG: Ontlopen zij op deze wijze de noodzaak om een volgende P-vergunning aan te
vragen?
Antwoord: Nee, er is voor elektrische voertuigen geen uitzondering of voordeel ten
opzichte van voertuigen op traditionele brandstof.

 

26. Omgevingsvisie Breda 2040
VRAAG: Wordt er voor binnenstadbezoekers een HUB ontwikkeld in Boeimeer? En zo ja: wanneer en
waar in Boeimeer?
Antwoord: Nee, er staat geen hub in Boeimeer gepland voor binnenstadbezoeker.

 

27. Ondergronds parkeren

VRAAG: Wordt er nagedacht over een ondergrondse parkeergarage als gebouwde voorziening bij het
Gr.Hendrik III plein met daar bovenop bijv. groenvoorziening en kort parkeren voor de winkels?
Antwoord: Een gebouwde parkeervoorziening is kostbaar, zeker ondergronds. Ter plaatse van het
Graaf Hendrik III plein vinden ook geen ontwikkelingen plaats (zoals woningbouw) waar een
parkeervoorziening mee gecombineerd kan worden. Een dergelijke kostbare constructie maakt
daarom vooralsnog geen onderdeel uit van de plannen van de gemeente Breda.

 

28. POET

Indien er sprake is van parkeergelegenheid op eigen terrein, komt het adres in de basis niet in aanmerking voor een parkeervergunning op straat, omdat dit op eigen terrein kan worden opgevangen. 

De garage (POET) moet tegen het huis aangebouwd zijn!

Heb je een garage een of meer straten verder, dan geldt deze regel niet.

 

Bij het bezit van twee motorvoertuigen (kenteken geregistreerd, dus ook motorfiets) of meer zijn er aanvullende mogelijkheden. Voertuig 1 kan dan op de POET-lijst worden geregistreerd en voor voertuig 2 kan een parkeervergunning worden aangevraagd. U kan dan zelf bepalen wat voertuig 1 en 2 is. Deze parkeervergunning is dit jaar bovendien gratis.

Meer info over de POET-registratie en de regels omtrent parkeervergunningen vindt u via https://www.breda.nl/parkeervergunning-bewoners

 

29. Parkeren op oprit garage

Het is eigenlijk heel raar, maar wanneer er niet aangegeven wordt dat het privéterrein is, mag dit gewoon. Als het parkeerterrein vanaf de openbare weg te bereiken is, is dit terrein voor de Wegenverkeerswet een 'voor het openbaar verkeer openstaande weg'. Het maakt hierbij niet uit of het om privé-eigendom gaat.

 

30. Hoe lang de tijd om te betalen als scanauto voorbij rijdt?

Parkeercontrole door scanauto | Gemeente Breda

Je hebt 10 minuten de tijd om te betalen nadat de scanauto voorbij rijdt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb