Gemeentelijke besluiten en beleid

Op deze pagina vindt u informatie over gemeentelijke besluiten en links naar websites van de gemeente waar u besluiten en beleid terug kunt lezen.

Hieronder staan links naar de website van Breda over het parkeerbeleid, verordening 2022 etc.

De informatie in het Breda Bericht voor zowel fase 1 als fase 2 vindt u ook op de site van de gemeente.

https://www.breda.nl/boeimeer

 

Brief van Burgemeester en Wethouders aan de Raad. 18 januari 2023

https://breda.notubiz.nl/document/12329006/2/Raadsbrief_18012023_voorstel+aanwijzing+regulering+Boeimeer

Bespreking in de raad De keuze om het betreffende gebied aan te wijzen voor gereguleerd parkeren kan desgewenst in de raad besproken worden. Het is aan uw agendacommissie om dit onderwerp te agenderen.

Type RB

Onderwerp Raadsbrief_18012023_voorstel aanwijzing regulering Boeimeer

Hoofddocument   Raadsbrief 18012023 voorstel aanwijzing regulering Boeimeer

Datum invoer 18-01-2023

Status Afgehandeld

Besluit in Raad 26-01-2023

Koppel met Raad Stukken ter kennisname (Debat 26-01-2023 19:30)

Beleidsveld Verkeer en vervoer

 

Bestemmingsplan Boeimeer / Van Sonsbeeck

De volgende linken van de gemeente geven informatie over parkeren in Breda in het algemeen:

https://www.breda.nl/parkeren-verkeer-en-vervoer

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-481335.html

Verder goed om te weten:

Zie Bestuursakkoord 2022-2026

https://www.breda.nl/bestuursakkoord-2022-2026

Parkeren We vinden het belangrijk dat mensen dicht bij huis kunnen parkeren. We waren daarom al bezig met het invoeren van betaald parkeren in de straten rond het centrum. Dat ronden we de komende tijd af. Voor bezoekers van bewoners is er een regeling die we gaan uitbreiden. Parkeren moet betaalbaar blijven, daarom maken we de eerste parkeervergunning gratis en verlagen we de tarieven voor parkeergarages en -terreinen. Waar nu het eerste kwartier gratis parkeren is, wordt dat straks een half uur.

Parkeerverordening Breda 2022 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl)

 

Parkeerverordening Breda 2022

Geldend van 01-01-2022 t/m heden

Intitulé

Parkeerverordening Breda 2022

De raad van de gemeente Breda;

gelezen het voorstel van het college met overname van de daarin vermelde overwegingen;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en het bepaalde bij en krachtens de Wegenverkeerswet 1994;

Besluit:

vast te stellen de

Parkeerverordening 2022

 

Deze verordening gaat in op:

- soorten voertuigen

- eigen parkeerplaatsen (garage of eigen terrein)

- soorten vergunning (mantelzorg, bezoekers, bewoners, enz...) en wie wanneer hiervoor in aanmerking komt

- wat wordt verstaan onder parkeren

- vergunning-gebieden

- verbodsbepalingen

 

Gemeentewet artikel 149

Titel III. De bevoegdheid van het gemeentebestuur

Hoofdstuk IX. De bevoegdheid van de raad

Artikel 149 De raad maakt de verordeningen die hij in het belang van de gemeente nodig oordeelt.

 

Wegenverkeerswet 1994 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2023-01-01#HoofdstukVII

Zie artikel 1.L van de Parkeerverordening

Houder: degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens was ingeschreven, en die in het bezit is van een geldig rijbewijs op grond waarvan dat motorvoertuig mag worden bestuurd. Ook diegene die middels een lease overeenkomst of een houderschapsverklaring kan aantonen dat hij de bestuurder is van het motorvoertuig, dat ten tijde van het parkeren op naam staat van de lease-maatschappij respectievelijk de werkgever in het hiervoor genoemde register, wordt als houder aangemerkt, mits hij in het bezit is van een geldig rijbewijs op grond waarvan dat motorvoertuig mag worden bestuurd;

 

Houderschapsverklaring Wegenverkeerswet artikel 46

Artikel 46     

  • Bij algemene maatregel van bestuur worden regels vastgesteld betreffende de met de registratie van kentekens samenhangende verplichtingen van degene:

    • a.die de eigendom, het bezit of het houderschap van een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor nog geen kenteken is opgegeven, heeft verkregen;

    • b.aan wie een kenteken is opgegeven;

    • c.die de eigendom, het bezit of het houderschap van een motorrijtuig of een aanhangwagen, waarvoor een kenteken is opgegeven, heeft verkregen.

  • Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld ter uitvoering van het eerste lid.

 

Stationsgebied / Liniekwartier

De gemeente heeft tijdelijk een deel van een zone ingesteld met betaald parkeren en daarnaast een tweede deel vrij parkeren. Inmiddels is het tweede deel ook voorzien van betaald parkeren vanwege de verschoven overlast.

Zie: https://www.breda.nl/sites/default/files/2022-12/Breda_bericht_linie.pdf

 

Hoe werkt de parkeercontrole door een scanauto?

https://www.breda.nl/parkeercontrole-door-scanauto

Hoe wordt door een scanauto een kenteken gecontroleerd?

Op het dak van de scanauto zitten twaalf camera's gemonteerd die de kentekens van de geparkeerde auto's scannen. Vervolgens wordt er in het Nationale Parkeer Register (NPR) gekeken of er parkeerbelasting voor het gescande kenteken is betaald. Indien er geen parkeergeld is betaald volgt er na vijf minuten een bekeuring.27 jan 2021.

https://www.nationaalparkeerregister.nl/

Het Nationaal Parkeer Register (NPR) is een landelijke database, beheerd door de RDW, waarin alle actuele parkeerrechten op kenteken geregistreerd staan. Het NPR biedt de noodzakelijke basisinfrastructuur waarmee gemeenten stap voor stap hun parkeerdiensten kunnen digitaliseren.

Belangrijk is tevens onderstaande tekst, die verzonden is aan de gemeenteraadsleden:

‘De interventies en handhaving in Boeimeer, in combinatie met de aantoonbare hoge parkeerdruk en de aanwezigheid van vreemdparkeerders, maakt dat gereguleerd parkeren middels een aanwijzing als (nieuw) reguleringsgebied mogelijk is.

Dit voorstel bevat het besluit om het gebied Boeimeer aan te wijzen als reguleringsgebied, waarna een klankbordgroep van het gebied in fase 1 zal worden geformeerd die kan bijdragen aan de advisering voor de Aanwijsbesluiten Parkeren en Parkeerbelasting (dit zijn beiden besluiten door het college). Fase 2 gaat pas van start nadat fase 1 is gereguleerd, een parkeeronderzoek is uitgevoerd en met belanghebbenden in het gebied van fase 2 is afgestemd over een tijdspad. Daarbij geldt dat fase 2 ook in deze coalitieperiode gereguleerd wordt conform afspraken in het Bestuursakkoord.

Vervolgproces.

Het besluit tot aanwijzen van een nieuw reguleringsgebied is een intentiebesluit en daarmee de start van het vervolgproces. De komende periode zal, ter voorbereiding van de aanwijzingsbesluiten, verder worden gewerkt aan de uitwerking van de vergunningsregeling. Hierbij komen zaken aan bod zoals benodigde aanpassingen aan de openbare ruimte en maatwerkoplossingen. In dit vervolgproces zal de regulering, samen met bewoners en belanghebbenden, worden uitgewerkt. Het advies van de belanghebbenden geeft richting aan het invoeringsproces en biedt een basis voor de aanwijzingsbesluiten. De belanghebbenden hebben hiermee een adviserende rol conform niveau 2 van de participatieleidraad.’

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb