1. P-automaat voor mensen die geen P-vergunning hebben op het Gr.Hendrik III plein tbv de winkels EN deels plekken voor bewoners.
  2. Bepaalde stroken bij Kessels Advocaten en Kober kunnen voorzien worden van P-automaten / (kort) parkeren. Dat zijn al 30 plaatsen. Zij hebben eigen P-plaatsen!
  3. (gratis) P-vergunningen voor de bewoners van de rest van de wijk en haar bezoekers, zodat de bewoners/bezoekers kunnen parkeren zonder problemen.
  4. Kortenaerlaan bij Friet&Zo en de fysiotherapie praktijken, kappers, tandartsen: kort parkeren voor hun klanten.
  5. Eerste 15 of 30 minuten gratis parkeren voor de winkels.
  6. Tennispark en nieuw kantoor: voor medewerkers een (beperkt) aantal  P-vergunningen. 
  7. Voor 09:00 uur en na 18:00 uur gratis parkeren voor iedereen / bewoners zonder vergunning en op Koopavond na 21:00 uur. Medewerkers van bedrijven zijn er dan nog niet en is de straat vrij voor eigen bewoners.
  8. Betalen via een App mogelijk maken voor beperkte plekken of tijden. Kentekens van vaste motorvoertuigen op adres van bewoners zijn bekend dus voor hen zou een App niet nodig zijn????

 9. Parkeertarieven centrum verlagen dus aantrekkelijker maken daar te parkeren.

 

10. Blauwe zone

https://www.breda.nl/op-straat-parkeren

 

Voorbeeld hiervoor is (een deel van) de gemeente Voorburg: tussen drukke winkelcentra en NS station Laan van NOI ligt een woonwijk met grote parkeerdruk. In deze wijk geldt een blauwe zone, waarbij de bewoners één of meerdere parkeervergunningen hebben. Daarnaast heeft elk huishouden twee gastenkaarten voor bezoekers. Parkeerders zonder vergunning of gastenkaart moeten hun blauwe parkeerschijf gebruiken.

Een dergelijke oplossing zou ook mogelijk zijn voor beide fases in de wijk Boeimeer. Tijdens de vergadering in de Mokkenboom leek er hier onder bewoners met veel én weinig parkeerdruk draagvlak voor te zijn. Dit zou uiteraard gecontroleerd kunnen worden door middel van een enquête onder alle wijkbewoners. 

Een combinatie van betaald parkeren in de straten met de meeste parkeerdruk en blauwe zone in de omliggende wijk zou eventueel ook tot de mogelijkheden kunnen behoren.

We zouden hierbij kunnen denken aan een vergelijkbaar systeem als Voorburg, met gastenkaarten. Voor bewoners met aanvullende parkeerbehoefte, zoals bijvoorbeeld meerdere auto's, campers of tijdelijk de caravan voor de deur zouden de gastenkaarten ook gebruikt kunnen worden (of wellicht aanvullende vergunningen tegen een redelijke vergoeding?).

Voordelen van een blauwe zone:

  • probleemparkeerders blijven weg;
  • goedkoop aan te leggen: geen parkeermeters nodig alleen borden aan de toegangsstraten tot de wijk;
  • goedkoop voor de buurtbewoners;
  • er is geen 'waterbed effect';
  • bewoners fase 1 kunnen zonder betaling (met parkeerschijf) gebruik maken van voorzieningen in fase 2 en vice versa;
  • goede oplossing voor leden tennisvereniging;
  • geen verlies van klanten voor ondernemers in de wijk (detailhandel, ZZP-ers, etc.);
  • geen BOA autootje dat de hele dag door de straten rondrijdt.

 

Nadeel van een blauwe zone::

  • duurdere handhaving, want minder eenvoudig te digitaliseren.

 

Zie: “Voorstel aanwijzing regulering Boeimeer” pag.4 . In de zomer van 2021 namen de klachten toe en in het najaar gaven ondernemers en bewoners van het Graaf Hendrik III plein aan dat de parkeersituatie hier onhoudbaar was. Dit beeld werd bevestigd door Toezicht en Handhaving.In december 2021 is daarom besloten om op een deel van het Graaf Hendrik III plein over te gaan tot het invoeren van een ‘tijdelijke’ blauwe zone. Overdag geeft dit bezoekers van ondernemers de mogelijkheid kort te parkeren en ’s avonds, wanneer de blauwe zone niet van kracht is, kunnen bewoners ook gebruik maken van deze plekken. Dit is voor sommige locaties dan ook een gunstig instrument. Er zijn echter ook duidelijke nadelen: zo kunnen bewoners en werknemers hier overdag niet parkeren, is de zone niet digitaal handhaafbaar en is het regime niet fiscaal, wat het kostbaar en arbeidsintensief maakt. Om deze redenen past deze reguleringsvorm niet goed in het gemeentelijke beleid en is het niet als structurele oplossing ingevoerd.).

 

11. Bij voorkeur eerst alleen reguleren in te drukke straten. Rest vd wijk ongemoeid laten. Na 1 jaar evalueren.
12. Transferium / Carpool plaats of shuttle/ov service buiten het centrum en Boeimeer voor dagjes/ weekend bezoekers. Te denken valt aan Breepark, NAC stadion.
13. Gratis vergunning bewoners met kenteken duiding, 1e auto parkeren voor eigen deur. Ontmoedigd gebruik meerdere auto's . 14. De 2e en volgende auto parkeren in "hub" ( =afhankelijk van bestemming en ontwikkeling Gr Hendrik III plein)